Capul de bara este o componenta cheie a sistemului frontal de suspensie. Suspensia de pe fata a unei masini este cu mult mai complicata decat cea de pe spate pentru ca puntea din fata este responsabila si de modul in care masina vireaza. Un cap de bara este o parte vitala din sistemul de directie dar si din sistemul de suspensie in acelasi timp. Un cap de bara are rolul de a functiona similar cu articulatia pe care omul o are la sold si arata aproape la fel. Capul de bara are o bila si un soclu pe care se afla rulmenti. Aceste capete de bara au rolul de a conecta porfuzeta de bratul suspensiei si de a asigura libertatea de miscare a rotii cu o frecare cat mai putin intensa.
Aceste capete de bara sunt lubrifiate puternic si pe interior ai mai multi rulmenti care vor scadea cat mai mult coeficientul de frecare. Pentru ca un cap de bara este responsabil de modul in care roata se misca, nu vei vrea sa impiedice nimic miscarea pe care acesta o face.
Cum stii ca ti s-a defectat capul de bara?
Pentru ca un cap de bara sa reziste cat mai mult, nu uita ca acesta trebuie sa fie sigilat si foarte bine lubrifiat. Daca un cap de bara este defect, vei descoperi ca primul semn este suspensia mai slaba pe punea din fata. Cu cat suspensia este mai slaba, cu atat tu ca sofer vei simti vibratii mai intense in volan. De asemenea, atunci cand volanul este foarte moale si auzi sunete ciudate sau ai un unghi de fuga deviat, vei descoperi ca problema este de cele mai multe ori de la capul de bara. Cum iti dai seama daca ai un unghi de fuga deviat? Simplu – vei toci anvelopele in mod inegal si neuniform.
Ce se intampla atunci cand mergi cu un cap de bara defect?
Daca ai un cap de bara defect nu uita ca aceasta nu este deloc o problema minora. Daca uzura este severa, capul de bara poate sa se desprinda ceea ce inseamna ca se va pierde directia pe roata respectiva. Este lesne de inteles ca un astfel de eveniment poate fi catastrofal mai ales daca te deplasezi cu viteze mari atunci cand se produce. In cazul in care crezi ca suspensia sau directia nu functioneaza bine, va trebui sa mergi la primul service si sa ceri sa-ti fie inspectate aceste sisteme cat mai in detaliu.
Pentru a evita evenimentele neplacute, in momentul in care mergi cu masina in service, la reviziile anuale, nu uita si de capetele de bara. Dacat tot esti acolo, cere sa fie inspectate si ele. Chiar daca la cele mai multe service-uri, atunci cand se observa astfel de probleme sunt anuntati imediat proprietarii, merita sa le aduci aminte si sa spui de la inceput ce anume vrei. Astfel, nu exista riscul ca cei din service sa omita sa verifice capetele de bara pe care le ai.
Nu merge cu capul de bara deteriorat pentru ca exista sansele de a produce accidente considerabile, in care sa ai de suferit atat tu cat si ceilalti participanti la trafic. De asemenea, riscul ca masina sa fie deteriorata considerabil si sa ajungi al reparatii costisitoare este foarte mare.