Sucul de fructe, o sabie cu doua taisuri

Vedem adesea la televizor reclame despre bunatatea fructelor. Fructele sunt bune, mai ales daca nu sunt tratate chimic impotriva daunatorilor sau daca nu li s-au aplicat diverse metode de marire, coacere accelerata, indulcire, etc.

Multa lume considera sucul de fructe un adevarat elixir pentru sanatate si il pun pe acelasi loc cu consumarea fructului intreg. Ce nu stiu ei insa este faptul ca in timpul stoarcerii raman in urma foarte multi nutrienti valorosi, sucul se oxideaza rapid si trebuie consumat imediat pentru a mai salva ceva benefic, iar continutul de zahar este foarte mare. Putem spune ca este aproximativ la fel de dulce ca o bautura racoritoare din comert, dar bineinteles mai bun. Sucul de fructe contine glucoza, sucroza si mai ales fructoza, in medie 8 lingurite la un pahar si avand in vedere ca fructoza este de 40 de ori mai dulce decat zaharul, puteti calcula si singuri efectele.

Sucul de fructe si fructoza – probleme pentru sanatate

De multe ori parintii sunt sfatuiti sa inceapa diversificarea bebelusului cu suc de fructe – de obicei suc de mar. Acesta insa poate produce balonare, gaze, diaree si aduce brusc un aport mare de zaharuri.

Fructoza s-a dovedit a fi mai putin sanatoasa decat se credea, iar administrarea ei bolnavilor de diabet este gresita. Fructoza este responsabila de marirea procentului de grasime intra abdominala – acea grasime care inveleste organele, prin stimularea productiei de insulina. De asemenea, s-a constatat ca sucul de fructe administrat copiilor ii expune la un risc mai mare de obezitate, mai ales pe cei care au deja un risc ereditar.

Alte probleme asociate consumului ridicat de fructoza si zaharuri, mai ales la copii includ cariile, eroziunea smaltului si in unele cazuri malnutritia – copilul se satura cu suc dulce si refuza consumul altor alimente sanatoase.

Concluzii suculente

Consumul de fructe proaspete trebuie incurajat, dar se va evita separarea sucului de pulpa si coaja. Fructul intreg  contine fibre care incetinesc absorbtia fructozei. Daca ne este pofta de un suc de fructe natural putem pasa fructul si dilua cu apa. Si in acest caz, se va consuma imediat amestecul pentru a preveni oxidarea sa. In orice caz, sucul de fructe in exces nu este calea catre sanatate. Sa fim moderati!

Obezitatea la copil – greseli ale parintilor

Nu trebuie sa fii specialist in nutritie sau bucatar iscusit ca sa iti hranesti bine copilul. Trebuie doar sa eviti anumite situatii si sa nu dai crezare tuturor reclamelor de la televizor. Unele greseli facute in copilarie au efecte negative si in viata de adult. Iata cateva greseli comune:

1. Pastrarea in casa a alimentelor nesanatoase

Nu poti sa ai pretentia de la copilul tau sa nu pofteasca la mancare de tip junk, daca tu cumperi si mananci asa ceva. Tine mereu la indemana variante sanatoase pentru gustarile dintre mese.

2. Folosirea alimentelor pe post de recompensa

Daca vrei sa iti recompensezi copilul, nu o face prin mancare si mai ales prin ceva dulce sau fast food. O vorba de apreciere sau incurajare sunt mai potrivite atunci cand are o reusita.

3. Nimic in farfurie

Multi parinti isi indeamna copiii, sau chiar ii constrang sa nu lase nimic in farfurie. “Daca nu mananci tot din farfurie nu te uiti la televizor” sau “Daca mananci tot din farfurie primesti desert”. E gresit sa fortam copilul sa manance mai mult decat doreste, mai ales daca acesta a mancat totusi o mare parte din portie.

4. Portiile prea mari

Multi parinti le pun in fata copiilor portii pe care le-ar putea manca ei, ca adulti. La restaurant in general portiile de mancare sunt mari chiar si pentru adulti. Exista si restaurante cu meniuri speciale pentru copii, dar de obicei vorbim de fast food-uri, pe care e bine sa le evitam total.

5. Sucurile carbogazoase

Bombe calorice si alegeri nesanatoase atat pentru copii cat si pentru adulti, sucurile colorate si aromate artificial trebuie inlocuite cu variante sanatoase facute in casa, cu fructe si apa minerala carbogazoasa intr-o prima faza. Pe piata au aparut si sucuri carbogazoase bio, de tipul limonadelor, dar mare atentie la continutul de zahar.

6. Celebrarea zilelor speciale la fast food

A luat un examen, a avut serbare sau e ziua lui? Nu-l duce la fast food! Va crede ca fast food-ul e o recompensa si il va privi ca pe un lucru bun si special in viata lui. Mai bine du-l la un spectacol, la o gustare in parc sau plecati intr-o mica excursie.