Dulceata de caise si capsuni fara zahar

In traditia romaneasca se obisnuieste  prepararea dulceturilor si gemurilor in sezonul fructelor. De obicei se pune cat mai mult zahar pentru “a o lega” si a “tine bine” peste iarna, dar noi va aratam o metoda mai sanatoasa de preparare a dulceturilor.

Ingrediente dulceata de caise si capsuni fara zahar

  • un castron mare de caise curatate de samburi (aproximativ 2 kg)
  • 2 cani mici de apa
  • o cana de capsuni coapte pentru aroma
  • samburi de caise (optional)

Caisele si capsunile se pun intr-o oala incapatoare si se toarna apa peste ele.

Se aseaza pe foc pentru a le fierbe la temperatura cea mai joasa posibila pe aragaz. Pentru aragaz electric setati nivelul 1.

Se amesteca frecvent cu o lingura de lemn pentru a fi siguri ca nu se lipeste de fundul cratitei.

Cand amestecul este fiert bine si devine omogen se pune in borcane de sticla. Daca doriti, acum puteti adauga samburi de caise

Pentru a se pastra mai bine peste iarna exista 2 metode:

1. Dupa ce umpleti borcanele puneti-le fara capace in tava de cuptor. Setati cuptorul la foc minim si lasati-le pana prind o crusta uscata la suprafata.

sau

2. Dupa ce umpleti borcanele, fixati capacele bine. Intoarceti borcanele cu fundul in sus si lasati-le sa se raceasca asa. Abia cand sunt reci intoarceti borcanele in pozitie normala si depozitati-le unde doriti.

Este bine de stiut ca dupa deschidere borcanul de dulceata se va consuma in 2-3 zile maxim si va fi tinut in frigider, deoarece neavand zahar si conservanti mucegaieste rapid.

Daca vi se pare prea acra, puteti adauga miere, sirop de agave, stevia in momentul consumarii gemului.

Sucul de fructe, o sabie cu doua taisuri

Vedem adesea la televizor reclame despre bunatatea fructelor. Fructele sunt bune, mai ales daca nu sunt tratate chimic impotriva daunatorilor sau daca nu li s-au aplicat diverse metode de marire, coacere accelerata, indulcire, etc.

Multa lume considera sucul de fructe un adevarat elixir pentru sanatate si il pun pe acelasi loc cu consumarea fructului intreg. Ce nu stiu ei insa este faptul ca in timpul stoarcerii raman in urma foarte multi nutrienti valorosi, sucul se oxideaza rapid si trebuie consumat imediat pentru a mai salva ceva benefic, iar continutul de zahar este foarte mare. Putem spune ca este aproximativ la fel de dulce ca o bautura racoritoare din comert, dar bineinteles mai bun. Sucul de fructe contine glucoza, sucroza si mai ales fructoza, in medie 8 lingurite la un pahar si avand in vedere ca fructoza este de 40 de ori mai dulce decat zaharul, puteti calcula si singuri efectele.

Sucul de fructe si fructoza – probleme pentru sanatate

De multe ori parintii sunt sfatuiti sa inceapa diversificarea bebelusului cu suc de fructe – de obicei suc de mar. Acesta insa poate produce balonare, gaze, diaree si aduce brusc un aport mare de zaharuri.

Fructoza s-a dovedit a fi mai putin sanatoasa decat se credea, iar administrarea ei bolnavilor de diabet este gresita. Fructoza este responsabila de marirea procentului de grasime intra abdominala – acea grasime care inveleste organele, prin stimularea productiei de insulina. De asemenea, s-a constatat ca sucul de fructe administrat copiilor ii expune la un risc mai mare de obezitate, mai ales pe cei care au deja un risc ereditar.

Alte probleme asociate consumului ridicat de fructoza si zaharuri, mai ales la copii includ cariile, eroziunea smaltului si in unele cazuri malnutritia – copilul se satura cu suc dulce si refuza consumul altor alimente sanatoase.

Concluzii suculente

Consumul de fructe proaspete trebuie incurajat, dar se va evita separarea sucului de pulpa si coaja. Fructul intreg  contine fibre care incetinesc absorbtia fructozei. Daca ne este pofta de un suc de fructe natural putem pasa fructul si dilua cu apa. Si in acest caz, se va consuma imediat amestecul pentru a preveni oxidarea sa. In orice caz, sucul de fructe in exces nu este calea catre sanatate. Sa fim moderati!