Vitamina D este un element important in dezvoltarea copiilor si nu numai. Vitamina D este de fapt un hormon produs de corpul uman in momentul expunerii la soare. Pe langa ajutorul dat in absorbtia calciului si prevenirea rahitismului, vitamina D este benefica si in boli inflamatorii (aici facem referire la o paleta intreaga, de la cancer, diabet, artrite si pana la obezitate), prevenirea osteoporozei, protejarea dintilor, oaselor si a parului, prevenirea cancerului de san si de prostata, etc. Cum expunerea la soare are si partile ei negative, este bine sa stim care sunt cele mai bogate alimente in vitamina D.

1. Pestele

Aici trebuie sa tinem cont ca nu vorbim despre orice tip de peste. Cei mai buni se pare ca ar fi tot somonul si macroul, campioni si la recomandarile ce privesc aportul de Omega 3. La 100 de grame de macrou sau somon gasim cam 90% din doza zilnica recomandata de vitamina D. Bineinteles ca cel mai bine ar fi sa gasim somon salbatic, insa cum asta nu este posibil in ultima vreme in Romania, ne vom multumi si cu cel de acvacultura. Macrou pescuit inca se mai gaseste si pe piata romaneasca. Alti pesti bogati in vitamina D sunt sardinele (o conserva=70% DZR, tonul (100g=50% DZR), calcanul si heringul. Foarte bune sunt si icrele de peste marin, iar cele de hering sau somon se gasesc si la noi. Acesti pesti datoreaza continutul de vitamina D algelor cu care se hranesc si care sunt expuse la soare.

2. Uleiul de ficat de cod

Poate unii nu il considera un aliment, dar ar trebui. Multi se tem de aportul prea mare de vitamina A, dar uleiul de ficat de cod este un supliment alimentar foarte valoros si util mai ales pentru sanatatea copiilor. O lingura de ulei de ficat de cod asigura intre 180 si 450 de UI de vitamina D. De obicei pentru a ajunge la aceasta valoare, vitamina D este extrasa partial pentru a nu interveni in exces in alimentatia copiilor care deja iau vitamina D picaturi.

3. Ouale

Galbenusul pe care il tot laudam pe acest site nu se dezice nici acum. 2 oua asigura 10% din DZR de vitamina D.

4. Ciupercile

Cantitatea de vitamina D difera foarte mult de la specie la specie, dar depinde si de modul de cultivare. Cele mai bogate in vitamina D sunt ciupercile Shiitake. Atunci cand sunt uscate la soare continutul de vitamina D creste, avand cam 45 de UI.

5. Ficatul

Multa lume se fereste de ficat. Si uneoi pe buna dreptate, avand in vedere modul de crestere al animalelor in fermele obisnuite. Daca nu gasiti ficat de animal care sa fi vazut iarba, lumina zilei sau care sa se miste pe un izlaz sau intr-o curte, mai bine nu mancati, sau macar evitati ficatul de pui din comert. Cei mai norocosi se pot bucura de un ficat de vita spre exemplu, care la o portie de 100 de grame asigura in jur de 42 de UI de vitamina D, ca sa nu mai vorbim si de continutul mare de vitamina B12 si fier.

6. Lactatele

Exista tendinta unui exces de consum de lactate. Abuzul poate afecta imunitatea prin continutul lor de lectine. Desigur untul, smantana, iaurtul, kefirul si unele tipuri de branza pot fi consumate cu moderatie fara riscuri, fiind foarte important sa fie de la tara sau bio. Revenind la oile noastre, urda sau ricotta au un continut mai mare de vitamina D decat alte branzeturi.

Asadar, nu uita sa iesi la soare si sa mananci sanatos si echilibrat. Pe termen lung vei vedea diferenta in comparatie cu cei care isi traiesc viata bazandu-se pe “cat va duce corpul”. Vitamina D este o investitie pe termen lung.

Daca vrei sa iti suplimentezi alimentatia cu ulei de ficat de cod, alege un supliment de calitate si nu te lasa indus in eroare de pretul mic al anumitor suplimente. Uleiul de ficat de cod este bine sa fie distilat molecular, pentru a te asigura de o buna puritate si indepartarea chimicalelor nocive prezente in mari si oceane. Poti cumpara ulei de ficat de cos distilat molecular dand click aici.

Be Sociable, Share!

Articole similare:

Comentarii (2)

  1. Alexandra Marin

    expunerea la soare, laptele matern, ciupercile…..oke…insa produsele lactate si cele de origine animala? OARE?
    Ca vitamina D sa fie eficienta, trebuie sa primeasca din organism 2 grupari hidroxil. Prima o primeste in ficat si a 2-a in rinichi.
    DAR..Produsele de origine animala, induc ACIDITATE in organism, iar a 2-a hidroxilare se va face defectuos sau chiar deloc si vitamina D, va avea o eficienta extrem de mica…..pentru a fi hidroxilata eficient si suficient, trebuie sa gaseasca BAZA in rinichi….iar baza o va gasi daca sunt consumate preponderent produse de origine VEGETALA……….De aici ar rezulta faptul ca degeaba anumite produse de origine animala contin Vitamina D, daca din cauza aciditatii pe care o produc aceste alimente, vitam D nu poate fi asimilata cum trebuie de organism….

    Numai Bine si Multa Sanatate!

  1. Imunitatea si flora intestinala sanatoasa | Bebster

    [...] sanatoasa este esentiala pentru acumularea de vitamina D, dar si expunerea cu atentie la soare. Descopera ce alimente contin vitamina D. Cand vitamina D este asociata cu extract de frunza de maslin, soc si zinc, avem un supliment natural [...]


Adauga comentariul tau