facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather

De la inceputul existentei omului ca vanator, acesta a considerat ficatul un aliment valoros.

Ficatul este insa un aliment deseori ocolit in ziua de azi pentru ca este considerat a fi plin de toxine, fiind un laborator al organismului viu.

In realitate, daca provine de la un animal hranit sanatos, acesta este un aliment foarte pretios si la el ne vom referi mai departe.

Ce contine ficatul?

In primul rand ficatul contine vitamina A si vitamina B12.

Vitamina A ajuta cresterea, imunitatea, vederea, fertilitatea si este un antioxidant puternic ce are un rol important in prevenirea steatozei hepatice. In timp ce plantele contin si ele vitamina A sub forma de betacaroten, continutul in fructe si legume este foarte redus in comparatie cu vitamina A din sursa animala, iar absorbtia betacarotenului nu este la fel de mare ca cea a retinolului – forma a vitaminei A din carne, ficat, ulei de ficat de cod, oua.

Vitamina B12 este esentiala in producerea de ADN si prevenirea anemiei. Vegetarienii sunt sfatuiti sa suplimenteze cu vitamina B12 sau sa manance o data sau de doua ori pe an cate o portie de ficat.

Ficatul este bogat in DHA (in uleiul de ficat de cod) si Acid Arahidonic. Despre acestea doua am mai vorbit si in articolul Galbenusul si importanta lui in diversificare si stim deja ca sunt elemente esentiale dezvoltarii copilului.

Ficatul este o sursa buna pentru grupul de vitamine B, fier, acid lipoic, carnitina, seleniu si chiar vitamina C. Sportivii care consuma ficat sau suplimenteaza cu ficat deshidratat au aratat o rezistenta mai buna la oboseala poate si datorita continutului de carnitina si acid lipoic.

Ficatul contine si coenzima Q10, foarte importanta pentru energia celulara si pentru sanatatea inimii.

Uleiul de ficat de cod – un supliment alimentar necesar?

Uleiul de ficat de cod este important de suplimentat in alimentatia copiilor si datorita continutului mare de Omega 3, dar si pentru vitamina D naturala. In tarile nordice acesta este un lucru obisnuit, ajuns chiar traditie. In mod natural, ficatul de cod este foarte bogat in vitamina D, insa aceasta este partial extrasa din uleiul de ficat de cod pentru a nu provoca o hipervitaminoza in cazul copiilor care iau deja suplimente cu vitamina D naturala. Este important sa facem diferenta intre un ulei de ficat de cod normal si unul distilat molecular. Uleiul de ficat de cod distilat molecular asigura beneficiile uleiului de ficat de cod si elimina chimicalele toxice prezente in mari si oceane.

Pentru ulei de ficat de cod distilat molecular dati click aici.

Pentru suplimente alimentare cu Omega 3 pentru copii dati click aici.

Ficatul este plin de toxine – mit sau realitate?

Daca vorbim despre ficat de la un animal crescut natural acesta este doar un mit. Ficatul nu retine toxinele. Acestea sunt stocate in tesutul adipos.

Daca ne referim la ficat cumparat din magazin, atunci este bine sa amanam consumul lui la copii, iar cand cumparam sa luam ficat de vitel, de miel, oaie sau capra intrucat acestea sunt mai putin expuse factorilor toxici – antibiotice, hormoni si furaje cu adaos de soia. Daca nu aveti ficat de pasare din sursa sigura, mai bine evitati-l.

Ficatul are prea multa vitamina A si exista riscul de supradozaj cu vitamina A – mit sau realitate?

Ficatul contine intr-adevar cantitati semnificative de vitamina A, dar fiind vorba de un aliment, de o sursa naturala, este foarte greu sa supradozezi si sa ajungi la toxicitate. Putem vorbi de doze toxice de vitamina A atunci cand aceasta este administrata in forma sintetica  si nicidecum in forma sa naturala. In cazul suplimentelor cu ulei de ficat de cod, vitamina A a fost scoasa in mare proportie tocmai din cauza acestei ingrijorari legate de supradozaj. Asadar, nu exista nici un risc de intoxicare cu vitamina A atunci cand mancam ficat sau luam ulei de ficat de cod.

Pentru a te intoxica cu vitamina A ar trebui sa mananci in jur de 300g de ficat de vita pe zi. Desigur, pentru copii e suficienta o doza mai mica, insa cat de des avem la dispozitie ficat de la animal crescut natural?

Cand poate fi introdus ficatul in alimentatia copilului aflat la perioada diversificarii?

Daca vorbim despre ficat provenit de la animal crescut natural, il putem introduce in alimentatia copilului de la 7 luni sau chiar mai devreme daca ati inceput diversificarea inainte de 6 luni. Daca nu aveti o sursa de ficat alta decat supermarketul, atunci amanati introducerea ficatului pana dupa 8-9 luni si atunci cumparati ficat de miel, de ied sau de vitel.

Cum se prepara ficatul la diversificare?

Ficatul se fierbe si se paseaza cu lapte matern, apa, supa de legume sau de carne, cu unt sau se feliaza subtire si se da copilului ca atare.

Chiar si cei care urmau o dieta vegana in scopuri curative, aveau o data pe an o portie serioasa de ficat. Va invit asadar sa lasati la o parte teama de toxine, moda alimentatiei bazata doar pe frunze crude si sa aduceti pe masa familiei alimente hranitoare si sanatoase, asa cum este si ficatul de la animale crescute natural.

Descoperiti aici mai multe retete cu ficat.

Be Sociable, Share!

Articole similare:

facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather
facebooktwittergoogle_pluslinkedinrssyoutubeby feather

Comentarii (1)

  1. Anton Sandita

    Super articol! Maine am sa fac trimitere de pe blogul meu la acest articol ! Este foarte important sa stie lumea cat de valoros este acest aliment!


Adauga comentariul tau